Flytte hjemmefra – Husk budgettet!

Budget for økonomi

At flytte hjemmefra er for mange en stor ting, og til tider også en uoverskuelig ting. Inden du flytter hjemmefra, er der dog flere ting du kan gøre klar, så du får en så god start som muligt.

Den første og vigtigste ting er at få det økonomiske overblik! Hvad har du råd til, og hvordan sikrer du dig overblikket?

Det er vigtigt at du sikrer dig at der er penge nok til hele måneden, og at du ikke sætter dig for dyrt, så din husleje f.eks. tømmer hele din konto. Start med at få skrevet dine indtægter og udgifter ned. Hent evt. vores budgetskema her.

Indtægter:

Dine indtægter består oftest af SU, løn samt evt. boligstøtte.
Læs mere om mulighed for boligstøtte på Borger.dk

Udgifter:

Når vi taler udgifter i et budget, taler vi om faste udgifter. Faste udgifter er: husleje, el, vand & varme, internet, tv, telefon, forsikringer, sport, a-kasse, fagforening og transport, for blot at nævne nogle. Det er vigtigt at du får noteret disse ned for et helt år, og om det er pr. måned, i kvartalet eller evt. årligt.

Rådighedsbeløb

Når budgettet er lavet, og du har trukket indtægter og udgifter fra hinanden, er det beløb som står tilbage det som kaldes rådighedsbeløbet. Det vil altså sige det beløb, som du frit kan råde over resten af måneden.

Rådighedsbeløbet skal dække mad, gaver, fester, fornøjelser, opsparing osv. Opsparing kan dog også være en del af budgettet. Hvis man f.eks. gerne vil spare op til julegaver, giver det god mening at tilføje en post i budgettet, så man hver måned sparer op hertil. Når december måned så kommer, kan man overføre det beløb man har sparet op og gå i gang med juleshoppingen. (men ikke mere end det, da det så vil ødelægge resten af budgettet).

Det er vigtigt at forholde sig til om rådighedsbeløbet er ”nok”. Med nok menes at der er det du har brug for hver måned til at det også er ”sjovt” at leve. Hvis det ikke er nok, er en mulighed at se om du kan finde en billigere bolig, skære ned på andre udgifter, eller evt. finde en roommate. Det er vigtigt at have overblikket over dette, inden du takker ja til en ny bolig.

Budgetkonto

Når boligen er fundet anbefaler vi at du opretter en budgetkonto samt får lavet en fast overførsel hertil. Dette beløb anbefaler vi at du sætter til automatisk at blive overført til din budgetkonto, gerne samme dag som du får din løn. 

Ved at overføre til en budgetkonto hver måned, sparer du op til de regninger som f.eks. trækkes hver 3 måned, herunder varme og tv. Derved undgår du at der kommer en regning som du ikke har sat penge af til.

Når man har lavet et budget, et det vigtigt at man løbende tjekker op på om beløbene stemmer. F.eks. hvis elregningen er steget, vil man skulle sætte ekstra over til sin budgetkonto, så der fortsat spares nok op.

Når du nu er kommet godt i gang med at lave et budget, så prøv evt. at overføre dette til indretningen af din nye bolig. 

Lav et budget for hvor mange penge du kan / må bruge på indretning (møbler, seng, stole, køkkengrej, service osv.) Afsæt herefter beløb til de forskellige ting, og gør det til en sport at holde prisen, måske endda købe det billigere.

Ved på forhånd at have besluttet dig for hvad de forskellige ting må koste, sikrer du dig at du har råd til det hele, og ikke pludselig må undvære, fordi der ikke er penge nok.

Du er altid velkommen til at kontakte os
- Husk det koster ikke noget at spørge.

Bliv endnu klogere

Få et gratis opkald fra en af vores rådgivere

Går du glip af besparelser? Lad os hjælpe dig med at finde ud af det. Få en kort samtale og lad os sammen se på dine muligheder.